مختصری درباره سازهای ویولن و کمانچه
ویولن  violin


مهم ترین ساز از دسته ی سازهای زهی آرشه ای،ویولن می باشد . این ساز در حال حاضر به علت
قابلیت ایجاد رنگ های صوتی گوناگون و شخصیت وجودش در ارکستر در درجه اول اهمیت قراردارد.
فن ساختن ویولن از قرن هجدهم میلادی به درجه کمال رسید . ویولن از اواخر دوره ی قاجاریه در
 ایران معمول گردید و در ارکسترهای ملی به کار برده شد به گونه ای که در حال حاضر موسیقی
 سنتی و آثار ایرانی را با ویولن نیز می نوازند .
ویولن دارای 4 سیم می باشد که از زیر تا بم عبارتند از : می - لا - ر -سل.برای نواختن آثار
ایرانی کوک سیمها ممکن است به می -لا -می- لا و یا دیگر کوک ها تغییر پیدا کند .
ویولن از لحاظ ساز شناسی یکی از سازهایی است که در ارکستر بیش از سازهای دیگر مورد
استفاده قرار می گیرد .
از نوازندگان بزرگ ویولن ایران (ویولن نوازی با فواصل ایرانی ) می توان به پرویز یاحقی-رضامحجوبی
 علی تجویدی - ابوالحسن صبا -حبیب الله بدیعی و همایون خرم اشاره کرد .

                          
                                   همایون خرم                  علی تجویدی            حبیب الله بدیعی

کلاس های ویولن به دو دسته ویولن ایرانی و ویولن کلاسیک تقسیم بندی می شود . در نواختن این
 ساز به گونه ی ایرانی ،به دلیل وجود فواصل سه ربع پرده و ربع پرده و ... و ایجاد حالت های مختص
 موسیقی ایرانی،مسلما نوع انگشت گذاری و ... متفاوت و تخصص خاص خودش را می طلبد.
متد آموزشی این دوره ،کتاب های آموزش ویولن مربوط به هنرستان موسیقی-هجده قطعه
 و دوره های ردیف استاد صبا و ... می باشد.

                                     
                               ابوالحسن صبا                                      پرویز یاحقی

در دوره ی آموزشی ویولن کلاسیک از دوره های Le Violin  و اتود های مختلفی مثل کایزر - کروتزر -ولفارت - فلش و ... استفاده می شود .

کمانچه


این ساز علاوه بر داشتن شکم کروی که روی آن پوست کشیده شده ، دارای دسته و سردسته و همچنین پایه ای برای گذاشتن روی زمین و یا زانوی نوازنده است .کمانچه نیز دارای 4 سیم می باشد و نوازنده آن را در حالت نشسته می نوازد . موی آرشه ی این ساز محکم و کشیده مثل آرشه ی ویولن نیست و نوازنده باید با انگشتان دست راست خود موهای آرشه رابکشد تا عمل آرشه کشی میسر گردد .


زنده یاد اصغر بهاری

از نوازندگان صاحب نام این ساز باقرخان رامشگر - اصغر بهاری و از نوازندگان برجسته ی حال حاضر می توان به اردشیر کامکار -کیهان کلهر و سعید فرج پوری اشاره کرد .

             
                                     کیهان کلهر                                        سعید فرج پوری

برگرفته از کتاب خلاقیت موسیقی-مولفین: امید سیاره - مهدی گورنگی و علی تفرشی

 

 

ویولن الکتریک : Electric Violin

 

به نقل از سایت همشهری آنلاین :ویولن

این نوع از ویولن در واقع به یک خروجی الکتریکی صدا مجهز بوده و معمولا بدنه آن فلزی است. ویولن الکتریک اولین بار در سال 1920 توسط استاف اسمیت در موسیقی جاز و بلوز مورد استفاده قرار گرفت.

صدای این نوع ویولن مختص موسیقی راک، پاپ و ... است. ویولن‌های با بدنه فلزی اصولا یک طراحی غیر سنتی و مینیمالیستیک برای کم کردن وزن دارند، لذا معمولا دارای بدنه نرمال، همانند ویلن آکوستیک نیستند. ویولن‌های الکتریک ممکن است تعداد بیشتری سیم نسبت به آکوستیک داشته باشند.

سیگنال‌های ویولن الکتریک همانند گیتار الکتریک بر اثر پردازش‌های الکترونیکی، برای بدست آوردن صدای دلخواه بوجود می‌آید.

ویولن‌های الکتریکی معمولا از پیکاپ‌های مغناطیسی و یا فیزوالکتریک استفاده می کنند که در پیکاپ‌های مغناطیسی لازم است که رشته‌های ویلن از جنس یک عنصرحاوی آهن باشند.

وجهه جهانی ویولن را می‌توان در سازگاری آن با فرهنگ‌های مختلف و حضور این ساز در موسیقی ملل مختلف دید.

از اولین سازندگان ویولن می‌توان از گاسپارو برتولونی ایتالیایی نام برد، که در برخی موارد وی را مخترع این ساز نیز می‌دانند. از شاگردان مشهور گاسپارو برتولونی، آندره آماتی بود که او هم بهترین سازنده ویلن در سطح جهان یعنی آنتونیو استرادیواری ایتالیایی را آموزش داد.

ویولن از اواخر دوره ناصرالدین‌شاه جاى کمانچه را در ایران گرفت. با ورود ویولن به ایران برخی از نوازندگان کمانچه مانند حسین خان اسماعیل زاده، علی اصغر بهاری، حسین یاحقی و... به آموختن آن پرداختند.

نوازندگان کمانچه تکنیک خود را به ویولن انتقال دادند و جز استاد ابوالحسن صبا و سایر شاگردان مدرسه عالى موسیقى که ویولن را با تکنیک حقیقى آن مى‌نواختند، بقیه ویولنیست‌هاى ایرانى از روش کمانچه‌کش‌ها پیروى مى‌کردند.

شیوهٔ استاد صبا با شاگردانش منتقل شد و آنها با تغییراتى چند، ویولن را تا حدودى از تکنیک کمانچه‌کشى جدا کردند. از این‌رو نوازندگان این دو ساز، گاه هر دو را مى‌نواخته‌اند و به هر دو تسلط داشته‌اند.





برخی از آثار که برای ویولن سلو ویا ویولن و ارکستر آهنگسازی شده را بشنوید :






»»» بازدید از این خبر :  4041